מכות מצרים של פיתוח הקול

מכות מצרים של פיתוח הקול

מאת: שרית ברקן. 

בפיתוח קול אמנם אין מכות כמו דבר, כינים (יש את זה מספיק עם הילדים) ושחין אבל יש כמה מכות אחרות.

כן, יש כזה דבר מכת חושך

חושך מבחינת חוסר ידע, וזו מכה קשה מאוד בפיתוח קול. מדובר על כך שהתחום בארץ אינו ממוסד ואין תעודה שאפשר לקבל כדי להיות מורה לפיתוח קול. בארה"ב יש לימודי תואר שני שנקראים "פדגוגיה קולית", ואם אתה רוצה להיות מורה לפיתוח קול שם אתה חייב את התואר הזה. ובארץ… בארץ, אפשר פשוט לרשום את עצמך באתר חוג או פרסום כלשהו כמורה לפיתוח קול וגמרנו. מה הבעיה עם זה? כמו שלא היית רוצה ללכת למאמן כושר לא מוסמך, שלא למד אנטומיה ויכול לעשות לך נזק בגוף, כך גם מורה חסר ידע יכול לעשות נזק במיתרי הקול. ומיתרי קול, הם חלק מהגוף בניגוד למיתרי גיטרה, וקשה מאוד לתקן אותם. כדאי לכם לדבר עם אדל על כך, שהקריירה שלה כזמרת עולמית נקטעה בשיאה בגלל יבלות במיתרי הקול.
המקצוע הזה בישראל הוא מקצוע פרוץ. דפדוף מהיר באתר שמציע חוגים לילדים מראה אנשים שמציגים את עצמם כמורים לפיתוח קול אך הם אפילו לא זמרים, או למדו זימרה. לכל מי שמחפש מורה לפיתוח קול בארץ אני ממליצה בחום ללכת מפה לאוזן ולא באופן אקראי למישהו שראיתם פרסום שלו, ובנוסף לבדוק שהוא אכן מתחום הזמרה: למד ברימון או באקדמיה, עשה תואר בזמרה. זה לפחות מבטיח שזהו מורה שלמד פיתוח קול במשך שנים, ולא מישהו שהתנסה בזה בקטנה.

אל תשאלו, יש גם מכת בכורות

לא הולכים והורגים פה ילדים בכורים (אנחנו לא במשחקי הכס פה) אבל מכת בכורות במובן של מורים חסרי ניסיון שעושים את הבכורה שלהם על התלמידים הראשונים שלהם. זה יכול להיות מורה שיצא לפני חודש מרימון ומתגלח על הילד שלכם. יכול להיות שהוא למד הרבה זמן, אבל אף פעם לא לימד.

אז איך אפשר לצבור ניסיון בדרך אחרת? שאלה טובה. יש אפשרות להתמחות אצל כמה מורות מרכזיות לפיתוח קול בארץ, אבל יש מעט אופציות כאלה. לכן אין ברירה אלא להתגלח על התלמידים הראשונים. אני מציעה שאלו לא יהיו הילדים שלכם, או בכלל ילדים. בדרך כלל לוקחים מורים חסרי נסיון שילמדו ילדים מתחילים. טעות קשה. מורים חסרי ניסיון כדאי שיתגלחו על זמרים מתחילים, שצריכים קצת טיפים, ולא על ילדים שצריכים לבנות את היכולת והטכניקה שלהם מהתחלה. טעויות שנרכשות בילדות הן טעויות שקשה מאוד להפטר מהן. אולי בלתי אפשרי. אז איך בודקים את המורה? שואלים על ניסיון, מבקשים המלצות וגם בודקים מחיר. מורים מתחילים לוקחים יחסית מעט כסף, ופיתוח קול זה תחום יקר. ככל שהמורה יקר יותר, כך הוא יותר מיומן ומנוסה.

ולסיום, ארבה!

הרבה הרבה מורים לפיתוח קול, ממש שפע. איך אפשר למצוא את המורה הנכון בכל השפע הזה?

מכות מצרים של פיתוח הקול - שרית ברקן

אז כמה טיפים לבחירת מורה לפיתוח קול:

  1. בוגרת בית ספר גבוה למוסיקה כלשהו בתחום זמרה או בעלת המלצות רציניות וניסיון מעשי
  2. בעלת נסיון של לפחות שנתיים
  3. לבקש המלצות ולהתקשר לדבר איתם
  4. אם לא רואים שיפור תוך 3 חודשים, המורה לא מספיק טוב.
  5. חשוב חיבור אישי למורה, להרגיש שהיא מאמינה בתלמיד

 

הכותבת היא מורה לפיתוח קול עם 14 שנים ניסיון, בעלת תואר ראשון בזמרה באקדמיה למוסיקה, עשתה קורס למורים לפיתוח קול בניו יורק ונוסעת תדיר לארה"ב להשתלמויות במקצוע.
שרית ברקן היא זמרת ומורה לפיתוח קול ממעגל רמת השרון

שרית ברקן- ווקאל מנטור
דף פייסבוק: www.facebook.com/saritbarkanvocal
Photo on Foter.com