מה הקשר בין רעש לפיתוח קול?

מה הקשר בין רעש לפיתוח קול?

מאת: שרית ברקן. 

כשמתחילים בלימודי פיתוח קול נתקלים בהרבה רעש. לא, לא מדובר על רעש לשכנים (למרות שגם זה קטע). מדובר על רעש פנימי.

"אני לא מאמינה שאני נשמעת ככה"

כל אחת נתקלה בכך שכאשר היא מקליטה את הקול שלה ומקשיבה להקלטה, היא לא מזהה את הקול שלה… זה קורה בגלל שהאוזניים שלנו נמצאות מאחורה והקול שלנו מוגבר יותר קדימה בפנים, ואנחנו שומעים אותו מרחוק. הקול באמת נשמע לנו אחרת בפנים מאשר איך שהוא נשמע בחוץ. זאת גם הסיבה שתמיד צריכים מורים לפיתוח קול. בעוד שגיטרה או פסנתר אפשר ללמוד ביו טיוב, בשביל לפתח את הקול צריך עוד זוג אוזניים מלבד של הזמר, את האוזניים של המורה, כי הוא שומע את הקול כפי שהוא באמת נשמע.

אז מה הקשר לרעש? בפער הזה בין מה שאנחנו שומעים לבין איך שאנחנו באמת נשמעים, נמצאות הציפיות שלנו. וציפיות יכולות ליצר הרבה רעש. אני יכולה לצפות מעצמי להיות טובה יותר ממה שאני כרגע, ולא להבין למה התגובות אלי צוננות. מצד שני, אני יכולה להאמין שאני זמרת פחות טובה ממה שאני, וזה עלול לגרום לחוסר ביטחון. כל הציפיות והאכזבות הללו הן רעש שנמצא בראש של הזמר, רעש שלא נותן לו להתמקד בנסיון להשתפר, לתקן את הטעויות שלו ולהמשיך הלאה. רעש שלא מאפשר לו להנות מהמוסיקה כאשר הוא שר, וזה הופך אותו לזמר פחות טוב.

פיתוח קול ורעש - מה הקשר? שרית ברקן - נטוורקינג קישורי אימהות
תשכחו ממה שאמרו לכם בתור ילדות

מקור נוסף לרעש פנימי אצל זמרים הן אמונות לא נכונות שנרכשו בילדות (בדרך כלל) שנוגעות לקול שלהן. כמעט כל אחד שמגיע אלי לשיעור פיתוח קול ראשון מספר לי על הערות שהוא קיבל בילדות לגבי הקול שלו. הערות מאח גדול, אבא, אמא, מנצח במקהלה של בית ספר… זה מדהים שאנשים מבוגרים מסוגלים להעלות בכאב רב הערה חסרת ערך שנזרקה אליהם ללא מחשבה על ידי מבוגר כלשהו כאשר הם היו ילדים קטנים… היתה לי תלמידה שהגיעה אלי בגיל 26 עם תשוקה עזה לשיר, אבל כל חייה היא נמנעה מכך מכיוון שבעבר אחיה הגדול נהג לומר לה שאין לה קול יפה. לאחר תהליך של כמה חודשים, היא נסעה לספרד במטרה לנגן גיטרת פלמנקו, ונשארה שם. אחרי כמה חודשים קיבלתי ממנה מייל שהיא הפכה להיות זמרת פלמנקו. חייה השתנו לחלוטין. אם היא היתה ממשיכה להאמין לרעש הפנימי שטוען שאין לה קול יפה, היא לא היתה מגלה את היעוד שלה.

מורה טובה זה מורה שמשתיקה רעש

מורה טובה לפיתוח קול צריכה לתת תשומת לב גם לרעש במוחו של הזמר.
זה לא מספיק ללמד אותו איך לשיר טוב יותר טכנית.
כדי שזמר באמת ישתפר ויהפוך להיות זמר מקצועי, הוא צריך ללמוד להתמודד עם הרעש הזה ולהשתיק אותו.
מורה טובה לפיתוח קול תזהה מה מקור הרעש במוח של הזמר, ותאיר לו את המציאות הקולית שלו בצורה שונה.
מורה טובה לפיתוח קול היא לא רק זוג אוזניים נוסף, היא זוג עיניים נוסף שמעניק לזמר זווית ראיה שונה על עצמו ועל היכולות שלו.

 

שרית ברקן, 
ווקאל מנטור – זמרת ומורה לפיתוח קול
דף פייסבוק: www.facebook.com/saritbarkanmusic
מעגל רמת השרון