אז מה זו תביעה ייצוגית בכלל???

אז מה זו תביעה ייצוגית בכלל???

מאת: אפרת מור מילמן. 

רוב בני האדם לא מכירים אפילו כתב תביעה רגיל, אז מדוע שידעו מה זו תביעה ייצוגית, ומה ההבדל בין השתיים.אז מה זו תביעה ייצוגית בכלל? אפרת מור מילמן
ראשית הייתי מבקשת מכם לעשות "ריסט" למוח ולמחוק את מה שאתן חושבות על תביעה בכלל.
אני מניחה שאתן חושבות שתביעה מוגשת כאשר אדם נפגע באיזה שהוא אופן והדרך היחידה שלו לקבל פיצוי כלשהוא, הוא באמצעות בית משפט. כאשר אתן שומעות בית משפט ועורכת דין, אתן מדמיינות, צדק כמעין איזו רוח אלוהימה שנמצאת בתוך בית המשפט, שחובה להשיג, וגם אתן מדמיינות כיצד אתן מוציאות הרבה כסף עד שאתן רואות משהו, ובכלל תביעה זה לא עניין של להרוויח אלא תביעה זה עניין עקרוני, שאמור לפצות אותנו בני האדם אם נגרם לנו נזק , נגרמה לנו עוולה וכו.

זה לא שאתן לא צודקות, אבל יש לי כמה עדכונים חמים מן השטח:

צדק הוא מושג בלתי נתפש ולעיתים קרובות מאד לא אפשרי להשגה. ותביעה ייצוגית היא מכשיר -כלי שנועד אכן לפצות תובע על נזק, אבל גם מפצה אותו בצורה רצינית על עצם זה שהוא טרח והגיש תביעה בשם הציבור. והנה אנחנו מגיעים ללב העניין.
אם את חושבת שמדובר בהתנהלות שיטתית כך שנגרם לא רק לך נזק, ואם הנזק שנגרם לך הוא קטן ומעצבן, אבל לא מסוג הנזקים ששווה לתבוע, או לא שווה אפילו להתקשר לעורכת דין, אז תשני את אופן החשיבה ובכלל לשנות אופן חשיבה זה תמיד דבר טוב ומעורר.

נגיד שחברת ביטוח או סלולרי, או אפליקציית חניה, או חברת לווין או בית קפה, או כל דבר, בילף, הטעה , רימה חס וחלילה, בשלושה שקלים, אותך – למי יש כח לתבוע את אומרת ועובדת לדבר הבא.

את צודקת, אבל אם החברה הזו משלשלת לידיה, 3 שקלים כפול חצי מיליון לקוחות כפול 7 שנים, בשקט בשקט, ומרוויחה מיליארדים מההטעיה הזו, זה כבר ממש לא בסדר ואז את לא תקבלי רק 3 שקלים החזר ועוד איזה חמש מאות שקל פיצוי על עגמת נפש אלא פיצוי הרבה יותר רציני וחשוב לא פחות, תחושה שעשית משהו למען החברה.

תחשבי על עליזה שעלתה על זה שבחשבון הטלפון הנייד שלה, לוקחים יותר מדי כסף לזמן אויר וגרמה לכל לקוחות החברה לקבל הטבה של מיליונים, איך היא ישנה בלילה? מעולה. ואתם יודעים מה עושה את עליזה גיבורה בעיני ? זה שהיא לא הסכימה להוריד את הראש וללכת הלאה, כמו שמרביתנו עושות.

אז

תביעה ייצוגית היא תביעה המוגשת על ידי פרט בודד – הוא התובע הייצוגי – אשר מייצג קבוצה גדולה של נפגעים – כנגד גוף גדול אשר גרם נזק כלכלי או אחר לציבור.
רוצות דוגמאות?
בנקים, איזה יחסים יש לנו איתם אה? אי אפשר איתם ואי אפשר בלעדיהם. ראיתם פעם בנק שקיבל אות מגן הציבור או שהתבקש להדליק משואה ? לא . ולא סתם. אז יש הרבה מקרים שבהם צרכניות כמוכן גילו שיש עמלות מעבר למה שמותר, שגובים תשלום גבוהים, שמטעים, שהפרסום מטעה וכשהגישו תביעה ייצוגית הועילו לכל ציבור צרכני הבנק
.
דוגמה נוספת. חברת תקשורת התחייבה לספק שירותי גלישה באינטרנט. אותה חברה מכרה את השירות לכמות גדולה מידי של מנויים למול המשאבים ורוחב הפס הבינלאומי אשר עמד לרשותה באותה עת באופן שגרם לכך שהלקוחות לא קיבלו את השירות עליו שילמו במשך תקופה מסוימת. החברה סירבה לפצות את לקוחותיה בגין הנזק שנגרם להם ובאמצעות הגשתה של תביעה ייצוגית ניתן לחייב את החברה לפצות את הלקוחות בגין דמי המנוי אשר שולמו על ידם באותה תקופה במלואם ו/או חלקם.

עוד דוגמה. חברת יבוא של רכבים שיווקה רכב מסוג מסוים. בשלב כלשהו התגלתה תקלה ברכיב מסוים של הרכב. החברה לא גילתה לציבור הלקוחות ולא פעלה להחלפת הרכיב התקול. התביעה הייצוגית היא דרך מצוינת לחייב את החברה להחליף את הרכיב הפגום ולפצות על הנזק שנגרם לכל הלקוחות שרכשו את אותו הרכב

במקרה אחר , שאני למשל מייצגת, כשכבר החברה הודיעה על התקלה – מה שנקרא "ריקול" היא הורתה לכן לבוא לתקן את הרכב, אבל לא פיצתה אתכן על הזמן, ואתן חייבות לתקן. אז כל הצרכנים מבקשים באמצעותכן את הפיצוי על אובדן הזמן. וכן הזמן שלכן יקר לא פחות משל חברת הרכב!
קניתן טיטולים באריזה שאתן קונות כבר שנים ומישהו הפחית את מספר הטיטולים באריזה אב לא יידע אתכן ולא שינה את האריזה עצמה – הטעיה חמורה

אין מחירים על המוצרים בחנות? אסור.

אין מחירים במוצרי מזון ל- 100 גרם כדי שתוכלו להשוות מחירים בצורה אחראית- מישהו פה מטעה ובגדול

אין מתקן מים במבנים ציבוריים, או בחנויות גדולות, כדי שתקנו מים בכוונה- לא תקין !!

מועדון שמכניס נשים עד גיל 21 וגברים עד גיל 23- אפליה וגם החפצה – אסור

ראיתן אפליה במכירת מוצר או שירות בין נשים לגברים- מרגיז אש וגם שווה תביעה ייצוגית , כי זה לא רק כלפיכן זה כלפי כל המין הנשים באשר הוא.

גם במקרה של חברה שמזהמת את הסביבה, בניגוד לחוקים והתקנות החלים בנושא, התביעה הייצוגית תאפשר לתובע ייצוגי אחד לגרום לאותה חברה להפסיק את הפעילות המזהמת ולפצות את חברי הקבוצה בגין הנזק שנגרם להם.

מה עוד מתאים לתביעה ייצוגית
ענייני צרכנות, בנקאות וביטוח
מפגעים סביבתיים
תביעות מסוימות בין עובד למעביד
השבת מיסים ותשלומי חובה שנגבו שלא כדין נגד רשות ציבורית
עניינים הנוגעים לשוויון , הנושא האהוב עלי במיוחד, גם לאנשים עם מוגבלות וגם לאוכלוסיות אחרות, נשים, הפליה לפי לאום, דת, גזע, צבע.

 

בכל אלו ועוד אני עוסקת.

אפרת מור מילמן, עורכת דין.