Skip to content
Skip Navigationתפריט

כדאיות מכירה של מוצר או שירות

כדאיות מכירה של מוצר או שירות

מאת: שרון גולדנברג

יש לך מוצר קיים שאת מתלבטת לגביו אם להמשיך למכור אותו?

יש לך רעיון לשירות חדש שאת רוצה להציע ללקוחות פוטנציאליים?

כמנהלת של העסק שלך, מלבד תחושת השליחות, ההנאה, הסיפוק והערך המוסף שאת מעניקה ללקוחותיך, חשוב לוודא שהעסק רווחי והרווח הכולל בו מהווה תמורה הולמת לזמן שלך ביחס לאלטרנטיבות אחרות.

לעיתים, ההתנהלות בעסק הינה אינטואיטיבית, מבוססת על תחושת בטן ואינה בהכרח מבוססת על מידע ונתונים פיננסיים. על מנת שלא נהיה בתחושה מתמדת של חוסר וודאות, אני מציעה לייצר מדדים כמותיים וכספיים שהינם חד ערכיים אשר יספקו נקודת מבט וודאית ומבוססת לגבי מצב העסק.

במאמר זה אציג מספר כלים בנושא החשוב של כדאיות מכירה של מוצר או שירות באמצעות אבחון של המצב בחמישה שלבים פשוטים:

  1. עלות ייצור – כאשר מדובר במוצר פיזי נחשב ונסכם את סך עלויות חומרי הגלם, חומרי האריזה ושעות העבודה הישירות הנדרשות לייצור שלו. אם זה שירות נחשב את הזמן המושקע במתן השירות. את הזמן של עובדים אחרים נחשב לפי עלות שכרם, ואת זמננו שלנו על נחשב לפי עלות שעה שקבענו כרף מינימלי לשעת עבודה שלנו.
  2. עלויות שיווקיות ישירות – לאחר שהעלות המוצר/שירות בידינו, נבחן האם ישנן עלויות שיווקיות ישירות שניתן לייחס למוצר / שירות זה ונוסיפן לעלות. זכרי- פרסום ממומן ניתן בקלות לחשב יחס המרה (כמה השקעתי מול כמה לקוחות הבאתי), בעוד חישוב של שיווק אורגני נשען על השקעה בתוכן איכותי וקשר מתמשך עם הלקוחות.
  3. מחיר מכירה ללקוח – נוכל לחשב את הרווח לכל מוצר או שירות בודד. ככל שהמוצר רווחי ניתן לעבור לשלב הבא.
  4. דירוג רווחיות – דרך המלך היא לבצע את החישוב הזה על כלל המוצרים והשירותים ולדרג אותם בצורה מסודרת מהמוצר/ שירות עם הרווח הגדול ביותר לקטן ביותר.
  5. החלטה – מוצר שאינו רווחי או שאינו רווחי מספיק נוותר עליו ונשקיע את האנרגיה והמיקוד שלנו במוצרים הנכונים. את מאמצי ותקציב השיווק יש להשקיע במוצרים עם הרווח הגדול ביותר. במידה ויש מוצר שיכול להימכר בכמויות גדולות יש לתת לכך משקל במכלול השירותים.

בשלבים אלו, בחני באופן פרטני מוצר או שירות ספציפי. על מנת לוודא כי אכן יש רווח בעסק או רווח בהתאם ליעד שלך, יש לבחון את כלל ההכנסות למול כלל ההוצאות, הן ישירות והן עקיפות, הן משתנות והן קבועות. המלצתי לך, קבעי לך פגישה ביומן עם עצמך ועברי על הנתונים הפיננסיים, אני בטוחה שתלמדי רבות דרך המספרים והנתונים שאספת ותמצאי דרכים לשפר את הרווח.

 

רואת חשבון שרון גולדנברג

יועצת עסקית ופיננסית לעסקים, מתמחה בתמחיר, ניתוח ושיפור רווחיות והבעלים של PAYCHECK – מומחים לבדיקות שכר.
Sharon.goldenerg@gmail.com
054-8040060
אתר: http://www.paycheck.co.il