קצת טלוויזיה ו…"לילה טוב". האמנם??

קצת טלוויזיה ו…"לילה טוב". האמנם??

מאת: תמי חיו, יועצת שינה לתינוקות ואחות, מתמחה בתאומים

 

שעון החורף הוסיף לנו זמן פנוי של שהייה בבית. הילדים מחפשים תעסוקה…

 
מן הסתם עולה כמות שעות הצפייה מול המסך הקטן כמו גם עיסוק במסכים השונים בכלל. גיל ההתעסקות עם הפלאפון ואייפד יורד והיצע החוויות שמוקרנות משם – עולה.
מחקר שנעשה באוניברסיטת סיאטל שבארה"ב ופורסם בעיתון הרפואי היוקרתי PRDIATRICS מביא ממצאים חשובים ומעניינים:

 
צפייה בווידאו, מחשב וטלוויזיה מפריעה לשנתם של ילדים קטנים, השפעתה רעה גם ללא קשר לתכנים.

 
המחקר עוסק בהשפעת צפייה בתכניות שונות בטלוויזיה ובמחשב והשפעתן על שנת ילדים בגילאי טרום בית ספר. הנתונים נאספו מתוך יומן שינה במהלך של שבוע ימים, שהוכן על ידי 612 הורים לילדים בני 3-4 שנים במדגם אקראי. הורים דווחו במחקר זה מה היו התדירויות בהם הופיעו בעיות השינה.
"הפרעות בשינה" הוגדרו כקשיים בהירדמות, יקיצות לילה, קשיים לקום בבקר ועייפות במהלך היום. המחקר אינו מתמקד במשך הזמן שהילדים צפו.

 
זמן צפייה בקרב המשפחות שנחקרו היה כ 73 דקות בממוצע ליום, זמן קצר יחסית למחקרים אחרים בהם זמן צפייה ממוצע היה שעתיים, שלש ואף ארבע שעות לאותם הגילאים. בכ 10% מהבתים הייתה טלוויזיה בחדר השינה, ובמחקרים אחרים שעור הילדים שהיו להם מכשירי צפייה בחדר היה 20%-40%. בקרב 18% מההורים דווח על בעיה אחת לפחות בתדירות של בין 5-7 לילות בשבוע. והיו דווחים על יותר בעיות שינה במספר לילות שונה.

 
ניתוח רב משנים נעשה כדי לברר את הקשר בין תכניות המשפיעות לרעה על השינה בלילה לבין שעת הצפייה בטלוויזיה / מחשב: נמצא שכל שעת צפייה נוספת בשעות הערב ללא קשר לסוג התכנית קשורה בהגדלה מובהקת של הפרעות השינה. כל שעת צפייה בתכניות אלימות במהלך היום השפיעה גם היא בצורה מובהקת על הפרעות בשנת לילה.

 
במחקר זה, דווח על הפרעות בשינה גם בילדים שצפו בסרטים מצוירים שמיועדים לילדים גדולים יותר; "בקס באני", "פוקמון", "באטמן", כמו בצפייה בסרטי אלימות או צפייה לפני השינה.

 
צפייה בתכניות טלוויזיה שאינן מתאימות לגיל, יכולה להשפיע לרעה על שנתם של ילדים בגיל טרום בית ספר. הסיבה – היעדר יכולות קוגניטיביות להבדיל בין דברים ריאליסטיים ופנטזיות. אין עדיין התפתחות מספקת אצל הילדים.

 
סופר על ילד בן חמש שסבל מבעיות שינה רבות. הילד צפה בסדרות לילדים של "מפלצות" שהאם חשבה שהם חמודים ומתאימים עבורו.

 
מסקנה קלינית חשובה מהמחקר הזה הינה שרופאי ילדים יכולים לעזור להורים לא על ידי גינויים על צפייה של ילדיהם בסרטים בטלוויזיה ובמחשב, אלא על ידי המלצה להגבלת של הילדים לצפייה בתכניות מתאימות להם במהלך היום וכן איסור צפייה במחשב ובאינטרנט בשעות הערב.

 
הגישה הזאת על פי החוקרים היא יישומית לרוב המשפחות.

 
כאשר ההורים מביאים לטיפול ילדים עם בעיות התנהגות, בעיות בלימודים או בעיות הקשורות למשקלם, יש מקום לבדוק את הקשר לבעיות בשינה וצפייה במדיה.

 
חשוב לדעת שיש קשר מובהק בין זמן צפייה בטלוויזיה ושנת הלילה. חשוב לא לאפשר המצאות טלוויזיה / מחשב לצפייה בחדר השינה של הילדים. יש להגביל ואף להשמיט את הצפייה לפני השינה וליצור שגרה לפני השכבה לישון שבה משחררים את הילד מגירויים של מכשירים אלקטרוניים.
יש לאפשר לילד ללכת לישון מתוך אווירה רגועה ושקטה.

 

www.tami-chayu.com
0529771220