על התנהגות נכונה בקיץ

על התנהגות נכונה בקיץ

מאת: תמי חיו.

כיועצת שינה לתינוקות וגם אחות – פנתה אלי אמא לתאומים בני עשרה חדשים;

יש להם הרגלי שינה תקינים ובכל זאת שמה לב לתופעה שחוזרת על עצמה; מאז חג עצמאות יוצאת כל המשפחה עם חברים מדי פעם במיוחד בשבתות לחוף הים בסביבות השעה 16:00. באותם ימי כף ורוגע, הילדים העייפים מן הסתם, מתקשים להירדם, מתעוררים בלילה והיא חשה שהם לא שקטים. זה "חולף" לקראת יום שני .

אמא עדיין מיניקה. ועל החוף מקבלים תוספת של פרי. בשש וחצי יוצאים הביתה כדי להשכיב את הילדים בזמן לישון, כהרגלם.

אני מכירה אישית את המשפחה. הילדים החמודים נראים בריאים ושמחים. שזופים ולא בהגזמה.
אז מה קורה כאן?

מתוך התיאורים והשיחה המעמיקה, מתבררת הסיבה האפשרית: השיזוף, שניראה קל ולא בולט לעין אך אודם מאפיין את גוון העור של הילדים בערב ולמחרת הבילוי. בכל פעם אחרי שהלכו לים. זה מדובר ב"כוויית שמש שגורמת להם כנראה לעקצוץ, אולי צריבה קלה. חולף בהדרגה וביום שני שלישי שוב חוזרת השינה האיכותית וגוון העור הינו שחום מעט.

אמנם אלו שעות מומלצות ללכת לים אך אבא ואמא לא מרחו את הילדים בקרם הגנה השנוא עליהם, ההורים. עדיין השמש "משזפת" – שולחת קרניים בשעה זאת.

ההורים שקבלו שיחת הסברה, המשיכו ליהנות על חוף הים אך הקפידו למרוח קרם הגנה. הם הגבירו את השימוש בו גם בטיולי הבקר בעגלה ואף לעצמם.

בני המשפחה חזרו עייפים אך מרוצים מהבילוי המשפחתי על חוף הים… ישנו ברגיעה ובמנוחה בלילות.

השמש מלטפת ומחממת, מאירה ומחייכת וגם – מקרינה…

יש סיכון משמעותי בשמש בהיותה גורמת לסרטן בעור שהיא המחלה הממארת השכיחה ביותר בקרב בהירי עור ברחבי העולם. בישראל למעלה מ- 10,000 (!) מאובחנים בכל שנה כחולים בסרטן העור . כ- 900 בני אדם חולים במלנומה, סיכון לתמותה תוך חמש שנים אם לא מאבחנים מוקדם. מלנומה ניתנת למניעה אם מתנהלים נכון בשמש מגיל הילדות המוקדמת.

נמצא שחשיפה לשמש בילדות ובמיוחד חשיפה לסירוגין (שיזוף – כווית שמש בדרגה זו או אחרת בעור) הוא גורם הסיכון הסביבתי העיקרי להתפתחות מלנומה. שני שליש מהמלנומות נגרמות מחשיפה בחמש עשרה השנים הראשונות לחיים.

 

כיצד להגן על העור מפני נזקי השמש?

  •  – חבישת כובע המגן גם על הפנים והעורף : עור הקרקפת, למרות שיש עליו שיער מכל סוג, עלול לפתח ממאירות כולל מלנומה.
  •  – לבישת ביגוד ארוך ומגן
  •  – הקפדה על שהייה בצל.
  •  – מריחת תכשירים מסנני קרינה.

 

על שימוש בקרם הגנה

תכשירי ההגנה מפני השמש, מכילים מסנני קרינת UV מיועדים לשימוש חיצוני על העור והם נמכרים במרקמים שונים כגון: קרם, ספריי, ג'ל ועוד. על האריזה תוכלו לראות את האותיות SPF הכוונה ל"מקדם הגנה" Sun Protection Factor – מדד לאורך זמן , המציין פי כמה זמן יארך עד שהעור יאדים לעומת תגובה טבעית של העור בשמש ללא קרם הגנה. מומלץ להשתמש במקדם הגנה SPF 30 . ערך גבוה יותר מיועד לאנשים עם עור רגיש במיוחד. מומלץ לרכוש תכשיר עמיד במים (לא מושפע מזיעה ושחייה)

חלק מהקרניים חודרות את הקרם לכן יש להימנע ככל האפשר מחשיפה לשמש בין השעות 10:00-16:00 גם אם נעשה שימוש בתכשיר הגנה.

 

מסנני קרינה - התנהגות נכונה בקיץ והשפעת השמש על ילדים, תמי חיו.

מסנני קרינה – התנהגות נכונה בקיץ והשפעת השמש על ילדים

 

מהו סרטן העור?

תחילתו של סרטן בכלל וכך גם בעור היא בהתרבות בלתי מבוקרת של תאים. חלק מגידולי העור אינם ממאירים. הגידולים הסרטניים, עלולים להתפשט ולחדור לרקמות מסביבן.

הגורמים לסרטן העור קרניים אולטרה סגוליות Ultra Violet) UV ) מהשמש

גורמים מסייעים להתפתחות הסרטן בעור הם המצאות זמן רב בשמש; כוויות מהשמש (שיזוף יתר), צבע עור בהיר במיוחד לאדומי השיער (ג'ינג'ים) , חשיפה לחומרים כימיים מסוימים (רדיואקטיבי, תרכובות ארסניק)

קיימים סוגים שונים של סרטן העור והממאיר שבהם הוא ה"מלנומה" : גידול שמקורו במלנוציטים שבעור : אלו מיצרים מלנין וגורמים שהעור הבהיר מטבעו ייראה יותר כהה, שזוף. כך העור מגן על הגוף מפני קרינת השמש. בשחומי העור מכילים התאים יותר חמר צבע – מלנין. לכן צבעו חום כהה או שחור.

ישנו מצב "טרום סרטני" – מקדים את הסרטן. מתאפיין בהופעת כתמים מחוספסים בצבע אדום או חום באזורי העור החשופים לשמש. ( Actinic Keratosis). במקרים מסוימים עשויים כתמים אלו להיות לסרטן תאי הקשקש.

רוב מקרי סרטן העור נוצרים בשכבת האפידרמיס ונקראים BCC ( .( Basal Cell Carcinoma הגידול מתפתח באיטיות, נוטה ליצור כיבים (פצעים) ומתפשט לעיתים רחוקות מאד לחלקי גוף אחרים.

סרטן פחות שכיח הוא של תאי הקשקש SCC ((Squamous Cell Carcinoma. לעיתים רחוקות מתפשט גידול זה לבלוטות הלימפה האזוריות או לאיברים אחרים.

יש חשיבות רבה לאבחון מוקדם ולטיפול בכל סוגי סרטן העור על מנת להשיג ריפוי ולמנוע נזק מקומי והתפשטות לאיברים הסמוכים.

הסבר –קרינת UV יוצרת בעור תנאים להיווצרות סרטן: כיצד? היא "נאספת" על ידי ה DNA ויכולה לפגוע באזורים המשפיעים על ה"מוטציות" – השתנות התאים, דבר שמוביל בהמשך להתפתחות של סרטן העור.

חשיפה כרונית מתמשכת לשמש, מעלה את הסיכון להתפתחות סוגי סרטן אחרים (ולא רק)

נגעים בעור שעלולים להתפתח לממאירים נמצאו יותר אצל ילדים שהיו חשופים ארבע שעות ויותר לשמש יחד עם עבר של "כוויות שמש" (שיזוף) בילדות

הערות:

  • * בנוסף להגנה על העור, יש להקפיד בקיץ על שתייה מרובה וחבישת משקפי
  • *מקורות במאמר זה: אתר האגודה למלחמה בסרטן ומאמרים נוספים מתוך " MedLine" (ספרות רפואית)

 

תמי חיו, יועצת שינה ואחות – מתמחה בתאומים 

אתר: www.tami-chayu.com

פייסבוק: https://www.facebook.com/tamiChayu.sleepWellTwin