אורחים לא רצויים – על בעיות שינה אצל ילדים

אורחים לא רצויים – על בעיות שינה אצל ילדים

מאת: תמי חיו. 

האם אתם כבר מותשים מ "לילות לבנים"?
חווים יקיצות אינספור? בכי מתיש? "אי שקט" בעת ההשכבה?

כל אלו שייכים להגדרת "בעיות שינה" בילדים. ואתייחס לקטנטנים עד גיל חמש שנים. כדי להשלים את ההגדרה ולכוון לייעוץ לשינוי הרגלים יש לברר פרטים נוספים כמו שעת ההשכבה בערב וכיצד נרדמים? מהו משך הזמן שלוקח להירדם? מה קורה ביקיצות הלילה (שהן חלק טבעי במחזורי השינה)? האם ישנן תנומות במהלך היום וכמה זמן הן נמשכות?
יש לבדוק מה הגורם לבעיות שינה הללו, מתי החלו, האם בכלל הפעוט – תינוק ישן אי פעם בשלווה בעריסה שלו – במיטה שלו?

ברוב רובם של המקרים מדובר בהרגלי שינה לא נכונים.
כמו שמלמדים ילדים לאכול עם סכו"ם (במקומותינו), לשבת על הסיר – אסלה, כך יש מקום ללמד אותם הרגלי שינה הכוללים היכן ישנים, שגרת ההתנהלות בעת ההשכבה ולדאוג ל"היגיינה של שינה".

כיועצת שינה לתינוקות וילדים זה נעשה בהצלחה אם הורים רוצים ולוקחים חלק פעיל בכך.

גרד עקצוץ וחוסר שינה – תולעים

הפעם אחשוף אתכן לגורם שכיח להפרעות בשינה אצל ילדים קטנים ובמיוחד בקרב הנמצאים במסגרת של גנונים – גנים. מוביל להפרעות בשינה כתוספת לאלו שממילא "לא ישנים" כמו גם לילדים שמעולם לא חוו זאת. הם הלכו לישון בזמן הייתה להם שינה רציפה, איכותית ומספקת.

הגורם לאי השקט של אותם ילדים בהירדמות ובשינה הינם תולעים.

בכי ואי שקט בהשכבה, "מגרד בטוסיק", היא מעקצצת באזור הנרתיק, שינה לא נינוחה, יקיצות בלילה: יכול להיות שהגורם לכך הוא הימצאות "תולעים" .
התולעים, בלשון העם, או תולעי האוקסיוריס (Enterobius vermicularis) "תולעת חוט": טפיל הנמצא במערכת העיכול של בני אדם. הנקבה באורך כ 10 מ"מ ורוחב 0.7 מ"מ, גדולה מהזכר. אחרי ההזדווגות בחלל המעי הגס העולה, יורדות התולעים שלא נפרשו בצואה, לפי הטבעת. שם באזור החריצים מטילה הנקבה כ 11 אלף ביצים. הביצים מגיעות לאצבעות הידיים לאחר גרוד או מגע עם חפצים "נגועים" (צעצועים ועוד) ואותם מרבים ילדים קטנים לשים בפה. לאחר בליעתן בוקעות הביצים בתריסריון. התולעת הבוגרת עוברת למעי הגס .

בעיות שינה אצל ילדים ותולעים - תמי חיו

אבחון: הסימפטומים – גירוד ועקצוץ – מובילים לחשד לתולעים. ראייתם באזור הם ההוכחה העיקרית להימצאותן. סיכוי רב לראותם בלילה ובבקר לפני הרחצה. פתיחה קלה של פי הטבעת והארה עם פנס לאזור תסייע להבחין בהן במידה והן אינן נראות על פני השטח. אם אין עדות לתולעים ויש עקצוץ, אפשר לשים סרט הדבקה רחב באזור פי הטבעת בערב או בבקר לפני הרחצה אליו יידבקו הביצים שצבען לבן: מקפלים את הסרט אליו נדבקו הביצים ולעיתים גם תולעים ומעבירים למעבדה לשם אבחנה ברורה. אפשרי למצוא תולעים גם בצואה ונחוצות 3 דגימות שונות של צואה טרייה.

סיבוכים: זיהום משני באזור הגרוד, הפרעות בשינה, בזיהום חוזר יכולה להופיע הרטבת לילה. צריבה בהשתנה אצל בנות. הנקבה מתנועעת ויכולה להגיע לתוך הנרתיק ולגרום שם לגרד עז, לדלקת. הן יכולות להגיע לפתח דרכי השתן (השופכה ) ולגרום לגירוי ולכאב בזמן מתן השתן. כאבי בטן יכולים להופיע ולהיראות לעיתים כמו דלקת תוספתן חריפה.

טיפול: רק ברגע שהימצאות התולעים התגלתה בוודאות, יוחלט על מתן טיפול. טיפול בתולעים אצל ילדים לא יינתן כטיפול מונע. התרופות שבשימוש כיום הינן "וורמוקס" ו "קומבנטרין" והן משמידות רק את התולעים החיות, אך אינן פוגעות בביצים. מסיבה זו יינתן הטיפול פעמיים במרווח של כשבועיים ביניהם. לעיתים יש לטפל בכל בני המשפחה הנגועים במקביל. הסיכוי להדבקה חוזרת גדולה עד לגיל בו קטנה הנטייה להכניס ידיים לפה. הגוף לעולם לא מפתח מנגנונים עצמאיים להתמודדות עם בעיית תולעים.

טיפול מונע הדבקה חוזרת – קשה מאד בילדים בגלל שכיחותם הרבה באוכלוסייה. במקביל לטיפול התרופתי, רצוי לכבס את המצעים ובגדי הלילה, לגזוז את הציפורניים ואף ליידע את הורי הילדים האחרים בגן. בגרד אפשר לטפל על ידי השמת משחה מרגיעה. כדי למנוע מעבר התולעים לנרתיק אפשר למרוח בין פי הטבעת לנרתיק משחת ווזלין או משחה שמטפלים כנגד אודם אליה תדבקנה התולעים. רצוי לרחוץ את הילד בבקר כדי להפחית את מספר הביצים באזור פי הטבעת וכך להפחית סיכון הדבקה. רחצת ידיים אחרי השירותים ולפני מגע עם אוכל – לכל בני המשפחה.

לסיכום כיועצת שינה ואחות, על פי סיפור המקרה והראייה הקלינית שלי, אני מצליחה לרוב לאתר אם הגורם הינו רק הרגלים בבית המובילים להפרעות בשינה (כמו עייפות יתר למשל) שניתן לשנות אותם, או שקיימת סיבה רפואית בריאותית (ולא רק תולעים…) ובהתאם אני ממליצה לפנייה לגורם המתאים לשם אישור לקיום בעיה וטיפול. זה חלק מהטיפול הכוללני שאני מציעה.
איתור נכון, טיפול בבעיה והדרכה כוללנית יובילו את כל בני הבית לשינה ברגיעה ולשיפור באיכות החיים.

 

תמי חיו – אחות, יועצת שינה לתינוקות, מומחית בייעוץ שינה לתאומים

אתר: http://www.tami-chayu.com/
פייסבוק: https://www.facebook.com/tamiChayu.sleepWellTwin/