מימון המונים – מאיפה מתחילים?

מימון המונים – מאיפה מתחילים?

מאת: ליאת קרן

מתחילים מהמוצר או השירות אותו אתן רוצות לממן. רגע לפני שמתחילים בדקו עם עצמכן עד כמה חשוב לכן שהוא יצא לאור? האם אתן מאמינות בו בלב שלם? האם תהיינה אתן מוכנות להשקיע בו במידת הצורך? אם התשובות לשאלות אלו הן ״כן״ יש טעם להתחיל. זה משמעותי במיוחד משתי סיבות עיקריות:

  1. אתן מבקשות מאנשים להשקיע במוצר ואם אתן לא מוכנות להשקיע בו למה שיעשו זאת
    אחרים?
  2. כדאי לקחת בחשבון שיש מצב שישתלם לכן להשלים את הכסף הנותר למימוש הפרויקט
    כדי לא לאבד את הכל. זה משמעותי במיוחד אם אתן יודעות שאתן רוצות להוציא את
    המוצר/שירות בכל מקרה, שכן אז כל סכום שתצברו יסבסד את ההוצאות.

תמחור הפרויקט
שאלת ההשקעה מביאה אותנו לתמחור הפרוייקט. אם מחשבים את סך ההוצאות סביב פרוייקט, והכוונה שלי היא מעבר לשעות העבודה האישית סביבו – לתשלומים בפועל עבור שרותי איור ועיצוב גראפי, עיצוב מוצר, עריכה ספרותית, עריכה לשונית, עימוד, הדפסה וכיו״ב. הסיכוי להחזיר את ההוצאה הוא נמוך ביותר וגם אם כן הכסף ילך לטובת ההוצאות הרבות הממשיכות גם לאחר הפקת המוצר/שירות, כגון פרסום, שיווק והפצה. אז איך בכל זאת מתמחרים? לפי הערכה של כמה ריאלי שתוכלנה לגייס ובחינת פרויקטים דומים שהסתיימו בהצלחה. זכרו שיעד הגיוס בו נקבתן לפרויקט הוא הבסיס אליו אתן מאמינות שתוכלנה להגיע (זה קריטי במיוחד בפלטפורמות של ״הכל או כלום״ )מובן שאפשר ורצוי יהיה לעבור אותו ;-))

איך בוחרים פלטפורמה?
יש מספר פלטפורמות למימון המונים. מציעה לעשות בדיקה יסודית ולהחליט על סמך מה שיתאים לכן. הפרויקט הראשון שהוצאתי במימון המון היה ספר הילדים ״תפוח המשאלות״. יצרתי קשר עם אנשים שידעתי שהוציאו ספרים במימון המון וממש ראיינתי אותם לקבלת תובנות מהחוויה. לבסוף בחרתי בהדסטארט, למרות ששיטת ״הכל או כלום״ זה בהחלט מלחיץ. השיקולים שלי היו חברה גדולה, מוכרת ומנוסה וליווי צמוד. החוויה היתה ממש טובה ועם הפרויקט השני של, משחק הקופסא ״טדאם! בונים בטחון עצמי ומקדמים חשיבה חיובית״ כבר לא התלבטתי כלל ופניתי שוב להדסטארט. זה ענה על הצורך שלי, אך כמובן כל אחת ושיקוליה.

עמוד הפרויקט
לא משנה איזו פלטפורמה בחרתן, הפרויקט שלכן יצטרך לעלות בעמוד בו תהיה אינפורמציה על המוצר/שרות, על הרעיון, עליכן ו״מתנות״ דרכן יתבצע המימון. העמוד הזה הוא כרטיס הביקור של הפרויקט וחשוב שייצג אותו ואתכן בכבוד. ממליצה בחום להיעזר באנשי מקצוע כדי להעביר את המסר וליצור את התשתית לגיוס בצורה הטובה והמקצועית ביותר.

חשיפה
היתרון המשמעותי של שימוש במימון המון, מעבר לגיוס הכספים שיאפשר את הפקת המוצר או השירות, הוא החשיפה! באמצעות הפרויקט ייחשף המוצר או השירות שלכן לקהל רחב, שיצפה, יתעניין, יפיץ ויצפה לו. תחשבו על זה – אתם מפרסמים, החברים והמשפחה משתפים וגלי ההדים וההתעניינות במוצר/שירות שלכן הולכים וגדלים עוד לפני שבכלל ראה אור! כך למשל מתוך 1000ספרים שהדפסתי במהדורה הראשונה קרוב ל 500 נמכרו מראש!

חשוב לזכור שבניגוד למכירה בחנויות בפרויקט מימון המון המכירה היא מוקדמת ונעשית בזכות ההיכרות והמגע האישי, ההופך לויראלי. הקידום מתחיל מהמעגל הקרוב אליכן ביותר והולך ומתרחב למעגלים נוספים. ככל שהצלחתן לרתום את המעגל הראשון טוב יותר כך הם יעזרו לכן יותר בהפצת הפרויקט הלאה, למעגלים שלהם. אתן נחשפות יחד עם המוצר/שירות ומהוות חלק מהותי ממנו ומרכיב בבחירת הקהל האם להשקיע בו או לא. הפרויקט הופך חלק מכן ומייצג אתכן כפי שאתן
מייצגות אותו.

כמו עבודה נוספת…
בדומה לנטוורקינג, שבלי עבודה אין תוצאות, כך גם במימון המון – לא מספיק רק לפתוח דף פרויקט, צריך לקדם אותו ולפרסם בכל דרך אפשרית כדי שיגיע אל היעד למימוש. זה הרבה עבודה עם הרבה אדרנלין של התרגשויות ומתח, אך טוב לדעת שאתן לא לבד בתהליך – זה חלק מהרעיון של מימון המון – ההמון הופך לשותף ותומך בפרויקט 🙂

ולא לשכוח שיש לכן שותף נוסף שבהחלט אפשר וכדאי לקחת אותו בחשבון ולהיעזר בו – החברה דרכה העליתן את הפרויקט. אחרי הכל יש לכולכם מטרה משותפת – הצלחת הפרויקט!

אני מצרפת לכן קישורים לעמודי 2 הפרויקטים שלי, שגייסו בהצלחה:
https://headstart.co.il/project/40415 : ספר הילדים ״תפוח המשאלות״
https://headstart.co.il/project/45184 : משחק משפחתי ״טדאם! בונים בטחון עצמי״

אם יש לכן עוד שאלות אענה בשמחה.
ואם החלטתן לצאת לדרך – בהצלחה (-:

ליאת קרן MA
מטפלת משפחתית מוסמכת
מתמחה בחרדות ילדים וכישורים חברתיים
בעלת מרכז ״מתחברים״ לכישורים חברתיים:
www.liatkeren.com