מה זה בכלל מימון המון?

מה זה בכלל מימון המון?

מאת: מירב שטרן

מימון המון או מימון המונים, צמד מילים שאנחנו שומעים לא מעט בשנתיים האחרונות, ככל שיותר ויותר יזמים ויזמיות מבינים את הפוטנציאל האדיר הגלום בתהליך ובוחרים לממש רעיון שיש להם באמצעות קמפיין.

מה זה מימון המון?
מימון המון הינה שיטת גיוס כספים מהפכנית ויצירתית המבוססת על כלכלה חברתית, בה הקהילה לוקחת חלק פעיל בגיוס התקציב הנדרש. המודל מבוסס על כמות גדולה של משתתפים בסכומים כספיים קטנים.
בקמפיין מוצעות תשורות רבות ומגוונות וחברי הקהילה בוחרים תשורה בעלת ערך עבורם ובכך מקדמים את הקמפיין שלב נוסף להצלחה. הקהילה עוזרת בקידום הקמפיין לא רק ברמה הכספית, אלא גם, בשיתוף הקמפיין, יצירת קשרים רלוונטיים עבור היזם.ת, רוח גבית ועוד.

מאפייני השיטה:

  • שוויון הזדמנויות לכולם – ללא כל קשר למצב כלכלי, מצב אישי או עסקי ועוד. כל אחד ואחת יכולים לבחור להעלות קמפיין מימון המון.
  • מכירה מוקדמת – השיטה מאפשרת למכור את המוצר עוד לפני שהוא מוכן.
    הרוכשים נהנים ממחיר אטרקטיבי ומהאפשרות להיות הראשונים שייהנו מהמוצר.
    היזמים.ות נהנים מרכישה מוקדמת על ידי קהל אוהד שלאחר מכן גם ייתן משובים וישתף בחוויה ובהנאה עוד לפני החשיפה לקהל הרחב.
  • עצמאות – השיטה מאפשרת ליזמים.ות להוציא לאור את הרעיון שלהם ללא תלות בגורמים פיננסיים (בנקים, הלוואות) או גורמים עסקיים (בפרוייקטים של ספרים – בהוצאה לאור, בפרוייקטים אחרים – בכל גורם מסחרי רלוונטי). ובנוסף, הזכויות על הרעיון/היצירה הם שלהם בלבד.
  • קהילה שהיא נכס – השיטה מבוססת על הקמת קהילה או עיבוי קהילה קיימת. חברי.ות הקהילה הם אחד מהנכסים הכי גדולים של העסק שלנו, בעשייה העסקית השוטפת ובקמפיינים נוספים שנרצה להוציא.
  • הזדמנויות וקשרים עסקיים – הקמפיין והחשיפה שלו בכל המדיות האפשריות, מאפשר לאנשים וחברות להכיר אותנו ואת העשייה שלנו, ומתוך כך נולדים קשרים חדשים והזדמנויות עסקיות ואישיות שכדאי למנף.
  • חשיפה אישית ועסקית – בחזית של כל קמפיין נמצאים יזמים.ות שהם הפנים של הקמפיין. הקהילה מבקשת להכיר אותם באופן אישי ורק אח"כ לקדם את הרעיון שמאחורי הקמפיין. על מנת שהקמפיין ישיג את מטרותיו, יש צורך בחשיפה והיכרות אישית והתוצאה הישירה שלך היא גם הגדלת החשיפה לעסק של היזמים.ות.

אתגרי השיטה:

  • אינטנסיביות רגשית – הקמפיין דורש מהיזמים.ות להיות בחזית הקמפיין ושיכירו גם אותם ברמה האישית, דורש מהם לחזק ולתפעל מערכות יחסים רבות בו זמנית, דורש מהם עשייה מתמדת על פני תקופה ארוכה (בין חודש לחודשיים) ועמידה ביעדי גיוס שהציבו לעצמם. כל זאת ועוד, יוצרים תקופה אינטנסיבית רגשית. חשוב להכיר בכך ולהגיע אליה מוכנים.
  • עומס עשייה בעסק – העשייה וההיערכות טרום הקמפיין, במהלך הקמפיין עצמו ולאחריו, נעשים תוך כדי העשייה השוטפת בעסק. צריך גם כאן, להכיר בכך, לתכנן קדימה ולהגיע מוכנים.
  • חשיפה אישית – כפי שציינתי קודם, ביתרונות השיטה, נדרשת במהלך הקמפיין גם חשיפה והכירות אישית עם הזימים.ות. לא לכל אחד.ת החשיפה קלה או באה בטבעיות. חשוב גם בהקשר הזה להבין כיצד השיטה פועלת, מה נדרש ממני ברמה האישית ולבחון האם זה מתאים לי.

אם יש לך רעיון למוצר או פרויקט והנושא של מימון המון מדגדג לך בידיים,
אני מזמינה אותך להכיר וללמוד את התחום דרך פרויקטים שתבחרי לקדם,
וכמובן, מוזמנת ליצור איתי קשר טלפוני.

בהצלחה!

מירב שטרן, כוריאוגרפיה עסקית
ייעוץ עסקי | מימון המון | תוכניות עבודה
אתר: https://stern-biz.co.il/
דף עסקי: https://www.facebook.com/merav.stern/