כולנו קהילה וירטואלית אחת גדולה….

כולנו קהילה וירטואלית אחת גדולה….

מאת: אילה סולסי טרטמן

 

דפים, קבוצות, קהילות ופרופילים ומה שביניהן…. האינטרנט התחיל בקהילה המדעית ונבע מהצורך להעביר מידע על מחקרים מהר ובין קצוות תבל, עם הזמן התרחב האינטרנט לממדי ענק והגדיל את הכח שלו לקשר בין אנשים שמרגישים חיבור אחד לשני, ממש קהילתי, למרות שפיזית הם לא בהכרח קרובים. עוד בטרם היו קבוצות בפייסבוק היו פורומים, חדרי צ'אטים, אינטראנטים (אתרים סגורים למשתמשים בלבד) ועוד צורות תקשורת שיצרו תחושת קהילתיות סביב תחום מסוים.

פייסבוק מנסה להיות קצת מראה דיגיטלית של החברה האנושית ולכן מחכה את הישויות הקיימות במציאות בצורתם הדיגיטלית, יש לנו (מעל ל 85% מאוכלוסיה העולמית) פרופיל בפייסבוק, פרופיל אישי שלנו, שבו אנחנו מכריזים לעולם על דברים שמעניינים אותנו ומאפשר לנו לראות מה קורה בחייהם של אנשים שאנחנו פחות בקשר איתם וסתם לעקוב אחרי אחרים.

לעסק או עמותה יש דף, שהוא דומה לפרופיל אישי, בו מכריז העסק על הנושאים שמעניינים אותו או את לקוחותיו, שם מעלים מנהלי הדף, בשם העסק, את התוכן שהם מאמינים שמייצג אותם בפני העולם הרחב. דף פייסבוק הוא תמיד פתוח ופוסטים שלו תמיד אפשר להעביר הלאה ולראות גם אם לא עשיתן לייק. אפשר לומר שדף פייסבוק הוא מעיין חלון ראווה של העסק בעולם הפייסבוק וכל מי שעובר ברחוב יראה אותו, בין אם הוא קהל שאנחנו רוצים או לא.

קבוצה היא התשובה של צוקרמן לקהילה, יש בה יותר הדדיות ולכן המשתתפים הם חברים, בניגוד לאוהדים של דף וכמו שיש קהילות שונות כך גם יש קבוצות שונות. קבוצה יכולה להתאחד סביב נושא בין אם הוא תחום עניין, מיקום גאוגרפי, שיוך קהילתי או רעיון והמטרה היא לעודד דיון ושיח בנושאים שקשורים לקבוצה, שיש שמירה על אינטימיות ע"י כך שאי אפשר לשתף את הפוסטים מחוץ לקבוצה.

יש קבוצות שהנושא שלהן הוא אהבה לסיפורי פנטזיה, מכוניות ישנות או ציורים על ציפורניים, יש קבוצות שהן קבוצת תמיכה לגמילה מאלכוהול או תמיכה בנושאי שיווק ואסטרטגיה, ויש קבוצות של עובדים במקום מסויים או תלמידים של מוסד. כל נושא שמעניין אנשים יש קבוצה מתאימה בפייסבוק.

אז חוץ מהשם מה מבדיל בין קבוצה לדף:

לדף עושים לייק – כלומר אוהדים, אפשר גם רק לעקוב, כלומר בעל הדף והחברים שלך לא יודעים עליך ואת מקבלת עדכונים. אין פה הדדיות, המידע הוא חד סטרי. אמנם אפשר לחסום אנשים ספציפיים בדף או לצמצם את התחום שלו גאוגרפית, אין כמעט שליטה על מי עושה לייק או עוקב.
לקבוצה מצטרפים – וכאן יש מנעד מקבוצות פתוחות לגמרי שכל אחד יכול להצטרף ואפשר למצוא אותן כאשר מחפשים לפי נושא או שם ועד קבוצות סודיות, קהילות סגורות שרק מנהל הקבוצה יכול לאשר משתתפים והן אפילו לא תמיד מופיעות בתוצאות חיפוש. יש קבוצות שכל אחד מחברי הקבוצה יכול לאשר את המבקשים להצטרף וגם הן מופיעות בתשובות של חיפוש לפי מילה או נושא. מי מחליט איזו סוג קבוצה זו? מי שמנהל את הקבוצה.
פוסטים שמועלים בדפים מי שמקבל את הפוסט יכול לשתף את כל העולם, פוסטים שעולים בקבוצה נשארים בין חברי הקבוצה, כלומר אי- אפשר לשתף, (זהירות, לפעמים יש בקבוצות כאלו שמשתפים ע"י צילום מסך ולכן זה לא סודי לחלוטין). בפרופיל האישי שלנו אנחנו יכולים לבחור האם זה פוסט שאפשר לשתף או לא.
פייסבוק נותנים העדפה לפוסטים שעולים בקבוצה מאשר פוסטים מדפים, כלומר אחוזים גדולים יותר מחברי הקבוצה יראו פוסט ביחס לאוהדים של דף. בקבוצות קטנות לפוסטים יש אפילו 100% חשיפה, כלומר כל חברי הקבוצה יראו אותם על ה-wall שלהם.
בקבוצות המטרה ליצר שיח בין החברים, לאפשר חיבור בלתי אמצעי ולעודד דיון. ולכן כל חברה או חבר בקבוצה יכולים לעלות פוסט, בהתאם לכללים שנקבעו מראש ע"י מנהלי הקבוצה שגם יכולים לאכוף אותם, כלומר לא לאשר או להוריד פוסטים או תגובות. לעיתים נאלצים מנהלי קבוצות להוציא מהן אנשים שלא עמדו בתנאי הקבוצה.
בדפים הפוסטים הם מטעם החברה, ויש אנשים שיעשו לייק, יענו או יכתבו תגובה, יש גם דיונים שם אבל המטרה היא לרוב יותר הפצת המידע, על החברה מוצריה ושרותיה.
דף פייסבוק נועד לאפשר לחברה, עסק או עמותה להפיץ מידע ולכן אפשר יותר לעצב אותו, יש לו כתובת יותר קלה ואפשר יותר בקלות למצוא אותו בחיפושים לפי נושא או מילה, קבוצות יותר קשה לאתר, צריך לדעת את השם וגם אז, זה בהנחה שזו לא קבוצה סודית.
פרסום – אפשר לפרסם בכסף (קידום ממומן) רק דרך דפים עסקיים, אפשר לפרסם לאוהדי דף של המפרסם או לאנשים עם פרופילים דומים (lookalike) אי אפשר לפלח אוכלוסיה, ליצור קהלי פרסום, לפי קבוצה.
בקבוצה אנחנו מייצרים שיח לכן היכן שאנחנו רוצים לייצר שיח שקשור בעסק אפשר לעשות זאת דרך קבוצה ייעודית למשל:

• קבוצה של לקוחות שמתמודדים עם קשיים דומים שקשורים לתחום של העסק, למשל קבוצת אימון בתחום הדיאטה שמנהלת אותו דיאטנית, והקבוצה מקושרת לדף העסקי שלה. הקבוצה יכולה להיות סגורה וסודית והחברים בקבוצה יכולים לעלות דילמות אישיות שהם לא רוצים שיצאו החוצה, אבל התשובות יכולות לבוא מהדיאטנית (וכך היא נותנת שירות יותר מלא ללקוחות) וגם מאנשים אחרים שמתמודדים עם בעיה דומה. העלאת הנושאים ע"י הלקוחות מאפשרת לדיאטנית להכיר יותר את הלקוחות שלה ומה הם עוברים. בנוסף הלקוחות מרגישים שייכות קהילתית ובכך הקשר להם לדיאטנית הוא עמוק יותר.
• קבוצה של לקוחות פוטנציאלים שלא חייבת להיות סודית, אבל מאפשרת לעסק לדבר עם קהל שמעוניין או יהיה מעוניין בעתיד בשירותים או מוצרים שלו. למשל קבוצה בנושא שיווק ומכירות לנשים עצמאים שמנוהל ע"י מומחית לשיווק ומומחית למכירות.
• קבוצה של שותפים עסקיים, מאוד מקובל בהיי-טק אבל יכול להתאים גם לעסק אחר, קבוצה של בוני אתרים בוויקס, למרות שהם לא הלקוחות הסופיים של וויקס הרי שהיא מעוניינת לשמוע מהם על הבעיות, הרעיונות ועם לעזור להם לפתור בעיות וקשיים מהר ובקלות.
• קבוצות של עובדים או חברים בעסק, בעקר בגופים גדולים שיש צורך יותר לתת יותר קהליות, למשל הקבוצות של קישורי אמהות שיש קבוצה גדולה אבל לכל מעגל יש קבוצה משלו שמגדירה אותו כקהילה.
אפשר להשתמש בקבוצות שלא שייכות לעסק בכדי להפיץ מידע על העסק או ע"י פרסום (חשוב מאוד לבדוק מראש את כללי הקבוצה ולפרסם בהתאם למבוקש) או ע"י תשובות לשאלות שנוגעות בעסק ובעיקר ע"י המלצות של לקוחות לעסק שלכם.

איך אפשר להשתמש בקבוצה ובקהילה ככלי שיווקי למינוף העסק?

הקמת קבוצה והפיכתה לקהילה היא קפיצת מדרגה לכל עסק הרוצה בכך. מייסד הקהילה והעומד בראשה הופך לאוטוריטה בתחום הספציפי ונדרש ממנו להעניק מענה, טיפים, עזרה ותמיכה לקהילתו. מדובר על מחויבות רצינית ונדרשים לה זמינות ומאמצי שיווק לא מבוטלים.
אך ברגע שהקהילה הופכת לגורם משפיע ונוצרת "גאוות קהילה" ששמה הולך לפניה, השיווק מתבצע מעצמו וגם העסק הפרטי מקבל בוסט של הכרה ופריחה.

 

אילה סולסי טרטמן, "אילה שיווק", מומחית בשיווק דיגיטלי, מלווה עסקים ומייעצת איך להגדיל את העסק בעזרת האינטרנט ובכלל.
פרופיל פייסבוק https://www.facebook.com/ayalashivok/
בלוג על שיווק דיגיטלי www.ayala-shivok/blog
קרדיט תמונה: Stephen Pedersen on Unsplash