יקיצות לילה "מפחידות" …

יקיצות לילה "מפחידות" …

מאת: תמי חיו. 

קרה לכם שילדיכם הפעוט התעורר פתאום בבכי בלילה, התיישב לו במיטה וניראה מפוחד? לעיתים נעמד, דחף את מי מכם, התהלך או התנהג באופן מוזר, מבולבל או סהרורי, ענה תשובות "לא לעניין" לשאלות… ניראה מפחיד כי הילד לא מודע לנוכחות של מי מכם, ההורים… אמנם מרגיש לכם כאילו שהילד ער, אך למעשה הוא נמצא בשינה עמוקה.

כך נראים "ביעותי לילה"!

לא ניתן במצב זה להעיר את הפעוט בקלות היות וישנה חוסר יכולת זמנית לשוב להכרה במהלך שנת הלילה. התקף כזה לא נצרב בזיכרונו של הילד והתופעה איננה מעידה על בעיה פסיכולוגית וגם לא נגרם נזק נפשי מהם.

זה קורה לכחמישה עשר אחוזים מהילדים הקטנים, פעוטות מגיל שנתיים ועד לגיל שש שנים. מופיע לרוב בשלב הראשון של השינה, לפני שנכנסים לשינה עמוקה: בחלקו הראשון של "מעגל השינה" וכאלו מתקיימים כמה פעמים במהלך הלילה.

"התקף" של ביעותי לילה נמשך כמה דקות ולעיתים פרק זמן ארוך יותר ואחריו חוזר הפעוט לישון.ביעותי לילה, סיוטי לילה - תמי חיו

הגורמים לא ברורים לגמרי, אך נמצא קשר גנטי לתופעה. סיכוי להתרחשות ביעותי לילה גדל כאשר ילדים לא ישנים מספיק או כאשר שנתם משובשת כמו זמני הליכה לישון שאינם קבועים, הפרעות נשימה בשינה, מתח ולחץ. מצבי מחלה וחום גבוה, ולעיתים נטילת תרופות.

מה עושים עם ביעותי לילה?

לא להעיר! ניסיון להעיר את הילד יכול להחמיר את התגובה.

נוכחות של הורה או מטפל ליד מיטתו הינה לשם הבטיחות; לעיתים אם הילד קם – צריך להחזיר את אותו בעדינות למיטתו. יש ילדים שנוטים ללכת בשנתם – עבורם חשוב לדאוג לאמצעי בטיחות כמו נעילת דלתות, סגירת חלונות ועד התקנת אזעקה בדלת שתגיב כאשר קם.

יש לחפש בעיות שינה נוספות אצל הילדים שמתעוררים תכופות עם "ביעותי לילה" כמו קושי בהירדמות, יקיצות מרובות בלילה, עייפות וישנוניות במהלך היום. שגרת הרגלי שינה והקפדה על "היגיינה של שינה" יכולים לתרום להפחתת השכיחות של הופעת ביעותי הלילה ולעיתים למנוע אותן: חשוב להקפיד שהילד ישן מספיק שעות ובזמנים קבועים פחות או יותר.

אין טיפול לביעותי לילה אך אם התופעה חוזרת בתדירות גבוהה יש לפנות אל איש מקצוע.

"סיוטי לילה"

בשונה מ"ביעותי לילה" – "סיוטי לילה" מתאפיינים בהתעוררות בבכי בלילה תוך כדי חלומות רעים. אלו מושפעים לרוב מסיפורים או אירועים מפחידים וטראומטיים שהקטנטנים חווים במהלך היום או הערב.

מופיעים לרוב אחרי גיל 3 שנים: הפעוט בוכה מתוך שינה ובהמשך מתעורר בחרדה. מזהה את הסביבה ולכן גם את הנמצאים לידו. הגורם לסיוטי לילה הם חלומות עם תכנים מפחידים המופיעים במצב של שינה מלאה של הילד הסובל מהם. מופיע ב"שנת חלום" ( שנת REM)

מה עושים?

יש מקום להעיר את הילד, להרגיע אותו, לשוחח על החלום שחלם. חיבוק ומגע חשובים במצב זה.

מניעה: רצוי למנוע מילדים קטנים צפייה בסרטים מפחידים ובתכניות שאינן מתאימות לגילם. חשיפה למסכים שעתיים לפני השינה אצל ילדים קטנים משפיעה לרעה על איכות השינה . לפני השינה – יש להקפיד על פעילות מרגיעה עם תכנים תואמים לגילם.

אם הילד סובל לעתים קרובות מסיוטים , כדאי לנסות לבדוק מה המקור לחרדה שלו – במשפחה או מחוצה לה.

אימהות יקרות, מפחיד לראות ילד שמקיץ בגלל סיוטי או ביעותי לילה. כפי שצוין חשובה הקפדה על שגרה המובילה לשינה מספקת ואיכותית. כך אפשר במקרים רבים לטפל ברמת המנע.

ניסיוני הרב באיתור הגורמים ומתן מענה בהתאם להפרעות בשינה אצל הילדים הקטנטנים, יוביל גם אתכם, ההורים, לשינה רגועה, איכותית ומספקת.

מוזמנים לקרוא מאמרים נוספים על שינה אצל ילדים באתר שלי.

 

תמי חיו, יועצת שינה ואחות – מתמחה בתאומים 

אתר: www.tami-chayu.com

פייסבוק: https://www.facebook.com/tamiChayu.sleepWellTwin