חורף בראי הרפואה הסינית

חורף בראי הרפואה הסינית

מאת: סלעית דפנה

 

החורף ברפואה הסינית מסמל סוף תהליך ותחילתו של תהליך מתחת לפני השטח, בדומה לפרי שהבשיל בקיץ, נפל מהעץ, הרקיב בסתיו וזרעו חילחל באדמה ומחכה לבוא האביב על מנת לפרוץ החוצה. אותו הזרע הקטן משול לנו, בני האדם. זה הזמן לנוח, לאגור אנרגיה ולפרוץ באביב עם אנרגיה חדשה ומרעננת.

לפי הרפואה הסינית, האיברים המזוהים עם החורף, הם הכליות ושלפוחית השתן. בחורף, זהו שיא פעולתם. הכליות מאחסנות את אנרגיית "תמצית החיים", ולכן הן בעלות חשיבות-על ברפואה הסינית. בלידתנו אנו מקבלים מחסן אנרגיה וביכולתנו לשמר אותו או לכלות אותו. זה תלוי באורח החיים שלנו, בעיקר בשינה, תזונה, פעילות גופנית וכמה סטרס פועל עלינו.

בחורף, באופן טבעי, אנחנו יותר עייפים, התנועות שלנו נעשות פחות מהירות וחדות ומצב הרוח שלנו פחות מוחצן החוצה. לכן, אין להילחם בזה, לכו לישון מוקדם יותר וקומו מאוחר יותר (כפי יכולתכם), זכרו שזה הזמן לאגור אנרגיה לכל השנה (בדומה לדובי הקוטב…). עסקו בפעילות גופנית איטית יותר, כמו: יוגה, צ'י קונג, טאי-צ'י.

אנרגיית הכליות שולטת על הגב התחתון והברכיים, על כן, בתקופת החורף יש לשמור על אזורים אלו חמים ומוגנים. חשיפתם לקור יכולה לפגוע באנרגיית הכליות ולגרום לבעיות שתן או כאבים באזורים אלו.

מזון המחזק את אנרגיית הכליות ומומלץ בחורף:

פנקו את עצמכם בדייסות קוואקר בבוקר, המכילות אגוזי מלך וגו-ג'י ברי (בסינית – Gou qi zi); בצהריים מרק חם או תבשיל קינואה עם שעועית שחורה; ובערב ארוחה קלה. תבלו את האוכל בבצל, שום, פלפל שחור ומעט פלפל אדום חריף. משקאות חמים ניתן להכין מג'ינג'ר, קינמון וזרעי שומר, כולם בעלי אנרגיה מחממת. זכרו שנענע ומנטע בעלי אנרגיה מקררת, ולכן לא מומלץ לשתות בחורף. ניתן להוסיף לקפה ולמרק חוויג' (יש להבדיל בין חוויג' לקפה וחוויג' למרק…) – החוויג' מכיל תערובת צמחים טחונים בעלי אנרגיה מחממת.

המוקסה

ברפואה הסינית, התשובה שלנו לחימום הגוף היא המוקסה. המוקסה המסורתית עשויה מצמח הלענה (ארטימיסיה וולגריס). היא מגיעה בשלל תצורות: סיגר, מדבקה, גרגר אורז ועוד. את המוקסה מדליקים ומחממים בעזרתה את האזור הרצוי או את נקודת הדיקור הרצויה. בניגוד לכרית חמה או בקבוק חם, אשר מחממים בעיקר את העור, חום המוקסה חודר עמוק יותר ומחמם את הגוף מבפנים.

צמחי מרפא

בנוסף, מומלץ לשתות פורמולת צמחים לחימום וחיזוק הגוף. פורמולה הידועה כבר מאות שנים בחיזוק הגוף בחורף, הינה Yu ping feng san, אותה מומלץ לשתות כל החורף. לחילופין, בישול הצמח אסטרגלוס (Astragalus) בתוך מרק העוף – צמח זה מחזק את אנרגיית הגוף ואת המערכת החיסונית.

מאחלת לכם חורף בריא!

סלעית דפנה, Dip.Ac.Herbs

https://www.facebook.com/dafnacenter