איך לעבור את חג החנוכה בשפיות?

איך לעבור את חג החנוכה בשפיות?

מאת: ליאת יהושע. 

איך לעבור את חג החנוכה בשפיות - ליאת יהושע

חג החנוכה בפתח וכמו כל חגי ישראל הוא שופע במאכלים ססגוניים וטעימים, שבינהם סופגניות מפתות בשלל טעמים ומינים, לביבות מטוגנות ושקיות של ממתקים.

מצד אחד התקשורת מספרת לנו על נזקי המזון המטוגן, על הסכנות הטמונות בצריכת סוכר מרובה, מצד שני, עומדת בפנינו המסורת עתירת השומנים והסוכרים.

במהלך כל השנה, אנו האמהות כל כך משתדלות לשמור על בריאות ילדינו, מעדיפות לתת להם לאכול אוכל בריא, מבשלות וטורחות. משתדלות לצרוך פחות מאכלים תעשייתיים ומעובדים ,חותכות ומגישות להם ירקות ופירות. ובחג אחד קטן (טוב, האמת היא שזה חג גדול), כשאנחנו רואות את כמות הממתקים, הסוכרים והשומנים שילדינו האהובים צורכים, אנו מרגישות שהקרקע נשמטת מתחת לרגלינו.

מצד אחד אנו מעוניינות למנוע מהם את הצריכה הלא הגיונית והמזיקה הזו ומצד שני אנו מבינות אותם כל כך, אנו זוכרות איזה כיף היה לנו להדליק נרות חנוכה בכל יום, ובסיום ההדלקה לאכול לביבות וסופגניות והמון ממתקים. דבר אחד שאנו שוכחות, שהשפע היום, מבלבל יותר מבעבר ושילדינו חשופים כל יום לכמויות גדולות של סוכר (כיום, כל מוצר שאנו קונים עתיר בסוכר).

איך בכל זאת ניתן לשמור על שפיות בחג החנוכה, איך ניתן להגן על ילדינו מבחינה בריאותית?

הכנתי מספר טיפים עבורכם, כיצד לעבור את החג בשלום:

1. שבו עם עצמכם, בדיוק עכשיו זה הזמן, כמה ימים לפני החג והחליטו: מה הכמות שנראית לכם הגיונית של סופגניות, לביבות וממתקים שילדיכם יצרכו בחג. הסיבה שחשוב שתגדירו לעצמכם, מה נכון בעיניכם היא כדי לנטרל את ההתנגדויות שלכם.

לדוגמה: אם אקבע לעצמי שאני מעוניינת שהילד יאכל סופגניה אחת במהלך החג, אבל בעצם אני חושבת לעצמי שזה ממש לא אפשרי, כי כל יום אנו מתארחים במקום אחר, ומה עם בית הספר וכל הסופגניות שנאכלות לפני החג. וחוץ מזה אני חושבת לעצמי, שבטח הילד חושב לעצמו איזו "אמא רעה" אני, ושאני לוקחת ממנו את הנאת החג וכו'. אני בעצם משדרת לילד את ההתנגדות שלי לאכילת סופגנייה אחת בחג וסביר להניח שהוא יאכל יותר מאחת, וגם אני וגם הוא נצא מתוסכלים מחג החנוכה.

2. לאחר שהחלטתם מה הכמות, שבו עם ילדיכם והציבו גבולות, שתפו אותם בהחלטתכם והכינו אותם מבעוד מועד למה שהחלטתם. בהצבת הגבולות, אתם מקנים לילד ביטחון, ומונעים בילבול. אתם נותנים לו כלים להתנהלות נכונה בנושא האכילה לכל החיים.

3. ספרו לילד מה התוכניות לבילוי בחג ושאלו אותו איפה והיכן הוא בוחר לאכול את הכמות שקבעתם. על ידי נתינת הבחירה לילד, אתם מנטרלים את ההתנגדויות שלו לגבולות שהצבתם, ומגדילים את הסיכוי שלו להצלחה.

4. הציעו לילד שני מאכלים בריאים שאתם יודעים שהוא ירצה שיהיו בחג. שתפו את הילדים בהכנת המאכלים שבחרו, בדרך זו ההתפעלות בארוחה מהמאכל שהכינו תספק להם את חוויית החג.

5. למדו את הילד שאולי אפשר להסתפק בחצי/רבע סופגנייה (או ממתק) ושלא תמיד חייבים לאכול סופגנייה שלמה. (יש ילדים שיעדיפו כל יום רבע סופגנייה מאשר סופגנייה אחת, תנו להם את הבחירה). בעצם "שתילת" המילה אולי, אתם מנטרלים התנגדויות ופותחים את ילדיכם לאפשרויות חדשות.

6. שדרו לילדים שאתם סומכים עליהם ואל תחפרו להם במהלך האירוח (גם אם הילד לא עמד בגבולות. את השיחה על כך תעשו ביום אחר, ברוגע) בכל מקרה מיצאו את נקודת החוזק של הילד גם אם עמד בגבולות וגם אם לא צלח, לדוגמה: "היום הבנתי איזה כח אדיר יש לך, ראיתי כמה קשה היה לך לא לקחת עוד סופגנייה/ממתק והצלחת, אני גאה בך!")

 

מתכון ללביבות בטטה וכרובית אפויות שילדים אוהבים 

חומרים: לכמות של 30 לביבות
כרובית גדולה מחולקת לפרחים (שקית כרובית קפואה)
בטטה מקולפת
בצל קצוץ דק
2 כפות בצל יבש (לא חובה)
מלח, פלפל לפי הטעם
3 ביצים
2 כפות פירורי לחם

הכנה
מבשלים את הכרובית והבטטה יחד בסיר עם מים רתוחים כ-10 דק או עד שיתרככו (אין צורך בהרבה מים, עד חצי מגובה הסיר).
מעבירים את הכרובית והבטטה לקערה ומועכים בעזרת מזלג.
מוסיפים את שאר החומרים ומערבבים.
מחממים תנור על 180 מעלות.
מניחים בתבנית נייר אפייה.
שמים בקערה מעט שמן ומרטיבים את הידיים.
יוצרים את הלביבות ומניחים בתבנית אחת ליד השנייה. (אל תעשו אותן דקות מדי, הן יותר טעימות שיש להן נפח)
אופים כ 45-60 דקות או עד שהלביבה רכה מבפנים (גם הבצל יתרכך)

חג חנוכה שמח ובתאבון!

אשמח שתצטרפו ל"שחק אותה בריא" – פעילות חווייתית הגורמת לילדיכם לאכול ירקות ופירות שלא העזו לטעום.

נ.ב: אני נוהגת לקחת איתי צלחת של פירות העונה או צלחת ירקות עשירה.

 

 

ליאת יהושע – מאמנת תזונה, מומחית לילדים ולנוער

אתר:  www.play-healthy.co.il/

פייסבוק: www.facebook.com/liatplay