צמיחה בעזרת מאבק או צמיחה ברכוּת?

צמיחה בעזרת מאבק או צמיחה ברכוּת?

מאת: ענת נוי עזריאלי

טבעי היה שנבחר לצמוח ברכוּת. בפועל, צמיחה ושינוי ברוב המקרים נעשים מתוך עולם ההישרדות, מתוך מאבק.

האמונות של יצירת שינוי בעזרת כוח מושרשות בנו עמוק בפנים עוד מהצעדים הראשונים של האדם על פני האדמה. השגת מזון, יצירת נחלה, בניית בטחון קיומי כל אלו יצרו דפוסים עמוקים בתוכנו  הדוחפים אותנו לפנות לשינוי עם כוח, תוך  שינוס מותניים, עם ידיעה שהחיים קשים ויש להיאבק כדי לעשות שינוי. וכל עוד נאמין בזה, ככה זה יהיה.

מתלווה לזה פחד, עד פחד מוות מהלא-נודע. כאשר עושים צעדי שינוי, טבעי שלא נדע מה תהיה התוצאה. אי הידיעה מעוררת אי נוחות במקרה הקל ופחד גדול במקרים אחרים, שמעוררים מיד את דחפי ההישרדות שלנו – כלומר להאבק כדי להצליח או להרים ידיים.
הרבה פעמים אין קשר בין מצבנו הכלכלי לבין חיים בתודעת ההישרדות. אנחנו יכולים להיות במצב כלכלי מצוין ועדיין נחיה כאילו הסכנה אורבת מעבר לפינה.

שני השליחים המרכזיים שמגיעים לכאורה להגן עלינו הם הספק והביקורת העצמיים. אופן פעולתם אינו מצביע על כך שהם מגנים עלינו, מכיוון שהשפה שלהם מעוררת מאבק, פחדים והרתעה.

ניתן להמשיך להעמיק ולהסביר על עולם המאבק ששרת אלפי שנים את האנושות והביאה עד הלום, אך משבגרנו כאנושות, בשלוש שנים האחרונות מגיעים מסרים שמכאן ואילך השינוי, הצמיחה והגדילה יגיעו בעזרת רכוּת.

יהיו אנשים שיקבלו בזרועות פתוחות את עולם הרכות. נראה להם אך טבעי לחיות ולצמוח ברכוּת.

יהיו אחרים שיתקשו להאמין שניתן להתעצם ולגדול בעזרת רכוּת. זה נחווה עבורם כחסר ערך עד מסוכן, וזה בסדר וזה היופי! הרכות אינה מבקרת ואינה שופטת, וזה המאפיין הראשון שלה.

עולם הרכות ושפתו מתבוננים על הצמיחה בטבע ונשענים על כך שהכל בנו שלם בכל רגע נתון.

אין טוב ואין רע, אין פגום או מושלם, נולדנו שלמים וכל צעד שלנו שלם.

מותר לטעות – זה לא מסוכן לכן כל התנסות מבורכת. כל צעד נובע מרצון טבעי אוטומטי לצמוח ממש כמו שתינוק מתפתח.

מכיוון שלתינוק אין עדיין נטל אמונות ופחדים לגבי שינוי, הוא פשוט מנסה ומנסה ועושה…

אם כך, חלק מעיכוב הצמיחה אצלנו, הבוגרים, אלו האמונות וכן הטראומות שחווינו בעבר, כשניסינו לגדול ומשהו חסם או לא תמך בצמיחה שלנו – החדיר בנו פחד ששינוי הוא מפחיד או מסוכן.

ברמת התפיסה הרגשית שינוי הוא מסוכן – וזה יושב ב DNA  הרגשי שלנו. אך מכיוון ששינוי יושב לנו בתאים, במהות שלנו, בהוויה שלנו, יכול להתקיים בתוכנו קונפליקט עצום שיכול לפגוע, אם לא נאפשר לצמיחה להתממש.
צעד פשוט להכנסת רכות הוא שימוש בשפה שתומכת בתהליך.
שימוש במילים התפתחות וצמיחה על פני זמן מאפשר להוריד חששות ופחדים, ומכניס הוויה חיובית לצעדים שלנו. מילים אלו מצביעות על הדרגתיות ועל משהו שקורה על פני זמן ולא בבום.

הדבר השני המשמעותי הוא ויתור על המילים הצלחה וכישלון, ואימוץ המילים למידה או שעור. כאשר אנחנו בצמיחה או בהתפתחות, בכל שלב שנגדיר לעצמנו, קיימת למידה עבורנו, והלמידה קורית תוך כדי תנועה. רק בסוף השלב נדע מה למדנו ומה אנחנו צריכים עדיין ללמוד.

שימוש במושגים אלו מוריד את המתח ואת הצורך במדידה של הצלחות ומאפשר לעבור את התהליך במידה ובקצב שנכון לנו בשלב הנוכחי.

אם עולה ספק שכך לאנשים לא תהיה מוטיבציה לצמיחה כי לא יהיו מדדים להצלחה, אני שמחה לספר שבדרך כלל כאשר התהליך נעשה עם תמיכה ולא עם לחץ ומתח קורות הפתעות, וההתפתחות והצמיחה מרשימים גם את הספקנים ובנוסף, באופן מפתיע, יש גם הנאה גדולה מהדרך.
תנסו…

 

ענת נוי עזריאלי – "צומחות יחד", מטפלת, מתקשרת, מנחת סדנאות: "אדון ספק וגברת ביקורת", "צומחות יחד ברכות-מעגל צמיחה ".
טלפון: 052-8085787
אתר: http://www.growing-gently.co.il

דף עסקי: https://www.facebook.com/Growing.Together