איך לגמול את הילד מאכילה יום יומית של כריך עם שוקולד?

איך לגמול את הילד מאכילה יום יומית של כריך עם שוקולד?

מאת: ליאת יהושע, מאמנת תזונה – מומחית לילדים ולנוער

שוקולד! שוקולד! שוקולד!
ילדים משוגעים על שוקולד, בכל צורה, כממרח, ככוס שוקו, כקוביות שוקולד, כביצת שוקולד, קרם שוקולד, כדורי שוקולד ועוד'
בעצם, על מי אני עובדת? גם אנחנו המבוגרים מוצאים את עצמנו הרבה פעמים מחפשים את המתוק, מתוק הזה.
אנו קמים בבוקר ומחליטים שזהו, מהיום אנו מספיק חזקים. אנו מצהירים בפני עצמנו ובפני הסביבה שמהיום לא ניפול על המתוקים. אנחנו מתוסכלים וכועסים על עצמנו כאשר פעם אחרי פעם , אנו לא עומדים בפיתוי.
כיום מחקרים מראים שאכילת סוכרים ממכרת. המוח שלנו מגיב לסוכר ממש כפי שהוא מגיב לקוקאין, ולאלכוהול. ככל שאנחנו צורכים יותר סוכר, כך אנחנו רוצים ממנו יותר (מוזמנים לראות את הסרטFed Up של סטפני סואכטיג). כשחושבים על זה לעומק, מבינים את הקושי הרב הכרוך בדרך להיפטר מהתמכרות לסוכר. במקרה של התמכרות לסמים, מה עושים? אם מכורים לקוקאין, מרחיקים את המכור מההתמכרות. לא חושפים את המכור יום יום לסמים, ובודקים שהוא מסוגל לא לגעת בהם. בניגוד לסמים, לא ניתן להתרחק מהסוכרים, בכל מאכל כמעט שאנו אוכלים, יש סוכר.
למרות כל זאת, אתן לכם מספר טיפים, איך להיגמל מאכילת סוכרים, מנסיוני המקצועי עם ילדים ומבוגרים, זה עובד.

 
איך בכל זאת ניתן לגמול את הילד מאכילה יום יומית של כריך עם שוקולד?
דבר ראשון עליכם להיות בטוחים שהפחתת אכילת השוקולד היא באמת לטובת הילד, במקרה ואתם חשים התנגדות לכך שמתבטאת במחשבות כמו: "כואב לי הלב, לא לתת לו שוקולד, הוא כל כך נהנה/ הוא ישנא אותי/ אני בטוח אשבר/ אין מצב שזה יכול להצליח, ועוד… אינכם מוכנים לשינוי, אל תנסו לשנות כלום, אחרת אתם סתם מבלבלים את הילד. במקרה שאתם בטוחים שאתם פועלים לטובתו בהפחתת אכילת השוקולד, המשיכו לסעיף הבא.

 

השינוי שתבצעו חייב להיות הדרגתי ולא בבת אחת מכמה סיבות:
סיבה פיזיולוגית: הגוף רגיל לקבל כמויות מסויימות של סוכר, במקרה וניקח לו הכל בבת אחת, הוא תמיד ישאף להגיע לנקודת ההתחלה, כשאנחנו מבצעים את התהליך בצורה הדרגתית, אנו מונעים תחושת שוק של הגוף ומאבק לחזור למקום הקודם. כשאנחנו מבצעים שינוי הדרגתי, הגוף מקבל אותו באהבה וההצלחה מובטחת.
סיבה רגשית: כשאנחנו עושים שינויים גדולים מדי, אנו יוצרים התנגדות אצלנו מבחינה מחשבתית. כשתת המודע שלנו מתנגד לתהליך, באפשרות הראשונה שתהיה לנו, נחזור להתנהגות הישנה (ברגעי חולשה/דכדוך/עייפות וכו')
דוגמא לשינוי הדרגתי: ילד שאוכל כל יום כריך עם שוקולד, נפחית ל 6 פעמים בשבוע את אכילת הכריך למשך שבועיים שלושה, ואז לחמש פעמים וכך הלאה.

 

ספרו לילד על ההחלטה להפחית בפעם אחת את אכילת הכריך עם השוקולד. שאלו אותו באיזה יום הוא בוחר לעשות את זה, תנו לו תמיד שתי אפשרויות: יום ראשון או שני? שלישי או רביעי? וכן הלאה. בצורה זו הרבה יותר קל לו לבחור יום מאשר להגיד לא לשינוי. מרגע שהוא בחר יום, זה סימן ראשון להצלחת תהליך השיפור התזונתי.

 
עכשיו תנו לו שתי אפשרויות במקום הכריך עם השוקולד, בחרו אפשרויות שאתם מאמינים שיש סיכוי שיסכים להן. (אפילו אם זו לא הבחירה הכי טובה בעיניכם) זכרו את המטרה, הצלחת התהליך כרוכה בהסכמה שלו לשינוי תוך כדי נטרול התנגדויות. ברגע שיסכים להיחשף לכריך חדש ושונה, אתם בדרך הנכונה.
בהצלחה! אני מאמינה בכם ובילדיכם. האמינו בעצמכם ובהם גם!

נ.ב:
אם אתם מכירים הורים שכתבה זו יכולה לסייע להם, אתם מוזמנים לשתף.
מוזמנים לבקר באתר שלי: http://www.play-healthy.co.il/
מוזמנים לדף העיסקי שלי: https://www.facebook.com/liatplay/
אשמח שתצטרפו ל"שחק אותה בריא" – פעילות חווייתית הגורמת לילדיכם לאכול ירקות ופירות שלא העזו לטעום. להרשמה ולפרטים על הפעילות הבאה, היכנסו לקישור:שחק אותה בריא – הרשמה
לסיוע נוסף ניתן ליצור קשר טלפוני: 0543977322